Психомоторний розвиток дитини, лікування іпотерапією
Психомоторний розвиток дитини – це дуже широке поняття, яке включає в себе такі напрямки:
- розвиток рухових функцій (великої моторики);
- розвиток спритності рук, координації рухів (дрібної моторики);
- розвиток активної мови і її розуміння;
- усвідомлення взаємозв’язку між явищами і предметами (розвиток мислення);
вміння спілкуватися з людьми (розвиток соціальних і комунікативних функцій); - розвиток самостійності в своїх діях.
Розвиток дитини – безперервний процес, який тим не менш проходить обов’язкові етапи. Для характеристики розвитку є поняття швидкості, або темпу, дозрівання. Темп характеризує інтенсивність процесів вікового розвитку нервової та інших систем організму на окремих етапах розвитку. Темп вікових перетворень змінюється в ході розвитку, і дитина переживає періоди прискорення і уповільнення біологічного дозрівання.
Іпотерапія – ефективний метод психомоторного розвитку дитини
Виділяють наступні області розвитку дитини:
- Фізичний розвиток – зміна тіла і фізичних функцій організму: дрібної і грубої моторики, координації рухів, спритності.
- Розвиток когнітивних функцій – розвиток пізнавальних функцій таких як увага і пам’ять, мислення, уява, інтелект, творчість, експресивна і імпресивна мова.
- Емоційний і соціальний розвиток – розвиток емоційних реакцій, самоусвідомлення, почуттів, встановлення близьких відносин, моральна поведінка.
Періоди розвитку дитини:
- Пренатальний період – від запліднення яйцеклітини до появи дитини на світ. У цей період плід найбільш уражений до впливів агресивних чинників зовнішнього середовища. У цей період реалізуються хромосомні поломки і генетичні аномалії.
- Дитинство – зростання і розвиток нервової системи, поява рухових і когнітивних здібностей, мови, прихильності до оточення.
- Раннє дитинство – від 2 до 6 років, відбувається зміна тіла, воно стає довшим і тоншим, удосконалюються навички грубої і дрібної моторики, відбувається первинна самоідентифікація; більш інтенсивний розвиток мислення й мови, спілкування з однолітками;
- Середнє дитинство – 6-11 років, розумові процеси продовжують удосконалюватися, встановлюються відносини з однолітками, збільшується запас слів;
- Підлітковий вік – 11-20 років. Проміжний період між дитинством і дорослістю. Відбувається статева зрілість. Формується абстрактне мислення, моральні цінності, цілі.
Розвиток дрібної і грубої моторики протягом перших 2 років життя:
- 6 тижнів. – утримує голову у вертикальному положенні;
- 2 міс. – піднімається на руках, лежачи на животі;
- 2 міс. – повертається з боку на спину;
- 4,5 міс. – повертається зі спини на живіт;
- 4 міс. – бере іграшки в руки;
- 7 міс. – сідає самостійно;
- 7 міс. – повзає;
- 8 міс. – намагається вставати на ноги;
- 10 міс. – грає в ладушки;
- 11 міс. – встає на ноги;
- 12 міс. – самостійно ходить;
- 14 міс. – малює каракулі;
- 16 міс. – піднімається по сходах з допомогою;
- 23 міс. – стрибає на місці;
- 25 міс. – вміє ходити на носках.
Слід пам’ятати, що наведені норми є середніми для дітей і можуть коливатися у кожної дитини в досить широких межах. Тільки кваліфікований фахівець з розвитку дитини може встановити у дитини факт затримки психічного або рухового розвитку. Важливо, що дитина з ознаками затримки розвитку обов’язково повинна бути оглянута дитячим неврологом так як затримка психомоторного розвитку – один з найбільш частих симптомів захворювань нервової системи у дітей. Іпотерапія є високоефективним методом реабілітації дітей з затримкою фізичного і психічного розвитку.
Іпотерапія позитивно впливає на:
- координацію рухів;
- м’язовий тонус;
- постуральний контроль;
- силу м’язів тулуба, поставу.
В процесі занять відбувається інтенсивна стимуляція м’язів і нервових закінчень дитини, що призводить до нормалізації м’язового тонусу, збільшення сили м’язів, поліпшення координації рухів. В результаті у дитини поліпшується контроль над власним тілом, відбувається набування нових рухових навичок, їх закріплення, вона стає більш самостійна у повсякденному функціонуванні.