Дитячий аутизм, лікування іпотерапією
Аутизм або розлади аутистичного спектру – це гетерогенна група порушень розвитку нервової системи, які мають різноманітну етіологію, але характеризуються загальними симптомами, пов’язаними з порушеннями соціальної взаємодії, спілкування і поведінки (зокрема, стереотипність і обмеженість дій або інтересів)
Іпотерапія – ефективний метод лікування дітей з синдромом аутизму.
Виділяють наступні види розладів аутистичного спектру:
- аутистичний розлад (синдром Канера);
- синдром Аспергера;
- некласифіковані первазивний розлад розвитку (PDD-NOS);
- синдром Ретта;
- дитячий дезинтегративний розлад.
Поширеність аутизму щорічно зростає в усіх країнах світу в тому числі в Україні та на сьогоднішній день становить 1:39 - 1:80 дітей. Діти, які страждають аутизмом як правило мають ряд загальних симптомів у наступних сферах:
1) соціальна взаємодія і відносини:
- проблеми з розвитком невербальних навичок спілкування, таких як зоровий контакт, вираз обличчя і поза;
- нездатність встановити дружні відносини з дітьми свого віку;
- відсутність зацікавленості в поділі задоволенням, інтересами чи досягненнями з іншими людьми;
- відсутність емпатії: діти, які страждають аутизмом, можуть зазнавати труднощів з розумінням
- почуттів іншої людини, таких як біль або печаль.
2) вербальна і невербальна комунікація:
- затримка розвитку або відсутність експресивного мовлення;
- проблеми з початком і підтримкою діалогу;
- стереотипне і повторювальне використання якогось слова, ехолалії;
- складність розуміння мови, складнощі із сприйняттям абстрактних понять, гумору.
3) обмеження інтересів в діяльності або грі
- незвичайна фіксація на деталях: діти раннього віку, які страждають аутизмом, часто зосереджуються на деталях іграшок, таких як колеса у автомобіля, а не грають з усією іграшкою:
- фіксованість на певних інтересах, наприклад відеоігри, номерні знаки, розкладу руху транспорту та ін.;
- потреба в стереотипності і одноманітності схем поведінки, ритуалах: наприклад стереотипність і одноманітність харчових звичок, маршрутів прогулянок або дороги в садок; стереотипну поведінку: розгойдування, плескання в долоні, стрибки на місці з лясканням рук.
На сьогоднішній день існують більш 70 (!!!) методів лікування аутизму:
- поведінкова терапія за спеціальними програмами (АВА, TEACCH), мовна терапія, сенсорна інтеграція та ін.;
- медикаментозна терапія: (антиконвульсанти, психостимулятори (метилфенидат); селективні інгібітори зворотного захоплення серотоніну; атипові антипсихотики;
- дієтотерапія (безглютеновая, безказеіновая дієти, лікування пробіотиками);
- додаткові і нетрадиційні методи лікування (анімалотерапія, виведення важких металів т.п).
Іпотерапія для дітей з аутизмом
Переваги іпотерапії в реабілітації дітей з аутизмом:
- метод іпотерапії поєднує фізичну і психоемоційну реабілітацію з тренінгом соціальних, комунікативних, когнітивних і мовних навичок;
- метод безпечний для дітей і не має побічних ефектів – не протипоказаний Уніфікованим протоколом надання допомоги дітям з аутизмом (наказ МОЗ від 15.06.2015 № 341);
- доведено позитивний вплив фізичних методів реабілітації на мовні, когнітивні функції, поведінка у дітей з РАС (В.І. Козявкін, 2015 – результати спостереження 385 дітей з РАС, які отримували лікування за системою інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації);
- доказова база ефективності іпотерапії збільшується з кожним роком – зростає кількість досліджень в зарубіжних країнах.
Механізми позитивного впливу іпотерапії:
- коливання коня в трьох площинах підсилюють інтенсивність аферентних імпульсів, що надходять у головний мозок від пропріорецепторів;
- активізуються механізми підтримки пози і рівноваги, нормалізується м’язовий тонус;
- термічний вплив тіла коня і масаж великими м’язами тіла дитини;
- психо-емоційний вплив від спілкування з конем.
В ході реабілітації дітей з аутизмом проводяться:
- тренінг мовних навичок;
- тренінг комунікативних навичок;
- тренінг соціальних навичок і самоконтролю;
- формування мотиваційної сфери.
Щорічно на базі іпотерапевтичного центру «Спіріт» проходять реабілітацію понад 400 дітей з РАС
В ході реабілітації спостерігається:
- нормалізація м’язового тонусу;
- поліпшення великої і дрібної моторики кисті;
- корекція постави;
- зниження гіперактивності, поліпшення самоконтролю; поліпшення мовного розвитку, розуміння інструкцій, соціальних норм, збільшення активного словникового запасу;
- редукція аутистической симптоматики: поліпшення коммункіатівних навичок, зменшення стереотипного поведінки.